Studies About Fantasy Role-Playing Games
Studien über Fantasy-RollenspieleFrom time to time there were attacks on role-playing games, so our role-playing club started in 1994 to collect scientific studies about RPGs that can be provided for research for your master thesis or problems with the boulevard press or authorities (if it isn’t too inconvenient to send the stuff by snail mail). If you know of a study we haven't got yet, please mail me. Likewise we are interested in more newspaper articles, tv or radio reports for our archive. We try to make more resources available online to ease research -- but it depends on permissions for re-print by the copyright owners. Also the e-mail addresses of many authors have been provided to create a forum for the exchange of ideas with this site.
Da es immer mal wieder Angriffe auf Rollenspiele gibt, haben wir mit unserem Rollenspielverein 1994 begonnen, wissenschaftliche Quellen über Rollenspiele zu sammeln, die zur Recherche von Diplomarbeiten oder bei Problemen mit der Boulevard-Presse oder Behörden zur Verfügung gestellt werden können (wenn’s nicht zu aufwendig ist). Wenn Du von einer Studie weißt, die wir noch nicht haben, mail mir bitte. Genauso sind wir an Zeitungsartikeln und Fernseh- oder Radioberichten für unser Archiv interessiert. Wir versuchen, im Laufe der Zeit mehr Quellen online verfügbar zu machen, um die Recherche zu erleichtern -- hängt aber von den Rechten ab. Darüberhinaus sind die E-Mail-Adressen soweit verfügbar angegeben, um mit dieser Seite ein Forum für den fachlichen Erfahrungsaustausch zu bilden.
1. Academic publications, case studies, essays, dissertations, master theses:
- Abeyta, Suzanne & Forest, James (1991). Relationship of Role-Playing Games to Self-Reported Criminal Behaviour. Psychological Reports, 69, 1187-1192. e-mail
- Adamiak, Stéphane & Weil, Frédéric (1997). Manifeste pour le 10e art. Casus Belli, 102, Feb. 1997, 80.
- Antrack, Michael (1996). Flucht vor der Realität? Funktion und Reiz von Fantasy-Rollenspielen unter sozialarbeiterischer Betrachtung. Diplomarbeit FB Sozialarbeit, Koblenz: Fachhochschule. e-mail read online
- Ascherman, Lee I. (1993). The Impact of Unstructured Games of Fantasy and Role Playing on an Inpatient Unit for Adolescents. International Journal of Group Psychotherapy, 43 (3), July, 335-344. read abstract
- Barnett, Robert C. (1995). Fantasy Role Players: Imagination, Dissociation and Suggestibility. Thesis for M.A. in Psychology, UMI Dissertation Abstracts #MM08877, Ottawa, Ontario, Canada: Carleton University. e-mail
- Berkemeier, Falko (1996). Fantasy-Liverollenspiel als sozialpädagogisches Arbeitsmittel. Diplomarbeit FB Sozialpädagogik, WS 1995/96, Dortmund: Fachhochschule.
- Bhatty, Michael (1999). Interaktives Story Telling: Zur historischen Entwicklung und konzeptionellen Strukturierung interaktiver Geschichten. Aachen: Shaker.
- Blackmon, Wayne D. (1994). Dungeons and Dragons: The Use of a Fantasy Game in the Psychotherapeutic Treatment of a Young Adult. American Journal of Psychotherapy, 48 (4), Fall, 624-632. e-mail read online (30K)
- Borges, Silvia (1994). RPG, a Clinical Approach. Bonham, TX: CAR-PGa.
- Bruske, Tanja (2002). Rollenspiel als Medienverbundangebot am Beispiel der Systeme "Das Schwarze Auge" und "Advanced Dungeons and Dragons". Abschlussarbeit zur Erlangung der Magistra Artium im Fachbereich Neuere Philologien, Frankfurt am Main: Johann Wolfgang Goethe-Universität, Institut für Kinder- und Jugendbuchforschung. e-mail
- Carroll, James L. & Carolin, Paul M. (1989). Relationship between Game Playing and Personality. Psychological Reports, 64, 705-706. e-mail
- Carter, Robert & Lester, David (1998). Personalities of Players of Dungeons and Dragons. Psychological Reports, 82, 182. read abstract
- Chesnut, Wayne Everett (1992). Role-Playing Games: A Technical Writing Approach. Thesis for M.A. in English, UMI Dissertation Abstracts #1351825, Fresno, CA: School of Arts and Humanities, California State University.
- Dayan, Daniel (1986). Copyrighted Subcultures: Shared Fantasy... [Book Review] American Journal of Sociology (AJS), 91 (5), March, 1219-1228.
- DeRenard, Lisa A. & Kline, Linda Mannik (1990). Alienation and the Game Dungeons & Dragons. Psychological Reports, 66, 1219-1222. read abstract
- Douse, Neil A. & McManus, Ian Chris (1993). The Personality of Fantasy Game Players. British Journal of Psychology, 84, 505-509. e-mail read online (24K)
- Dubé, Jean-Sébastian (1997). Jouer (dans) le texte: Des jeux de rôle aux médias interactifs narratifs informatisés (Playing (in) the Text: From Role-Playing Games to Computerized Interactive Narrative Media). Thesis for MA in Communications, UMI Dissertation Abstracts #MQ40172, Montréal, Québec, Canada: Université Concordia.
- Ellis, Bill (1985). Book Reviews: Games [about Fine: Shared Fantasy]. Journal of American Folklore, 98 (389), 337-339.
- Favelle, Gordon K. (1994). Therapeutic Applications of Commercially Available Computer Software. Computers in Human Services, 11 (1-2), 151-158.
- Fine, Gary Alan (1980). Oscillating Frames: Fantasy Games and Real Reality [Abstract]. In: Papers Presented at the Annual ASA Meeting. New York: American Sociological Association, 100 e-mail
- Fine, Gary Alan (1981). Fantasy Games and Social Worlds; Simulation as Leisure. Simulation & Games, 12 (3), September, 251-279. e-mail
- Fine, Gary Alan (1983). Shared Fantasy – Role-Playing Games as Social Worlds. Chicago/London: University of Chicago Press. e-mail
- Fine, Gary Alan (1984). Humorous Interaction and the Social Construction of Meaning: Making Sense in a Jocular Vein. Studies in Symbolic Interaction, 5, 83-101. e-mail
- Fine, Gary Alan (1989). Mobilizing Fun: Provisioning Resources in Leisure Worlds. Sociology of Sport Journal, 6, 319-334. e-mail read online (65K)
- Flach, Roger & Rummel, Andreas (1993). Das Rollenspiel für die Freizeit neu entdeckt – Eine Untersuchung am Beispiel des Fantasie-Spiels “Das Schwarze Auge”. Über seine Bedeutung aus sozialer und freizeitpädagogischer Sicht. Diplomarbeit Sozialarbeit/-pädagogik, WS 1992/93, Darmstadt: Fachhochschule.
- Gagnon, John H. (1986). Gary Alan Fine, Shared Fantasy: Role Playing Games as Social Worlds [Book Review]. Simulation & Games, 17 (1), March, 131-133.
- Hirthe, Maria (1995). Bedeutung, Einsatz und Benutzung von Fantasy-Spielbüchern in öffentlichen Bibliotheken. Mit einer Darstellung von Sinn und Funktion von “Rollenspielen”. Hausarbeit zur Diplomprüfung für den gehobenen Dienst an öffentlichen Bibliotheken, Berlin.
- Holcomb, Jack (2000). Playing Popular Culture: A Folkloristic Perspective on Role-Playing Games and Gamers. Dissertation for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstracts #9975267, Lafayette: University of Louisiana.
- Honey, Margaret A. (1988). Play in the Phallic Universe: An Analysis of Adolescents’ Involvement with a Fantasy Role-Playing Computer Game. Thesis for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstracts #9102424, Columbia University.
- Hübner, Martina (1995). Das Fantasy-Rollenspiel – ein kreatives Medium zur Prävention? – Sozialpädagogische Erwägungen zu einem Projekt des Jugendschutzes, dargestellt an einer Bildungsmaßnahme eines Kreisjugendamtes. Diplomarbeit Sozialpädagogik, München.
- Hughes, John (1988). Therapy is Fantasy: Roleplaying, Healing and the Construction of Symbolic Order. Paper presented in Anthropology IV Honours, Medical Anthropology Seminar, Dr. Margo Lyon, Dept. of Prehistory & Anthropology, Australian National University. e-mail read online (61K)
- Junker, Michael (2001). RPG-Fanzines: Eine wissenschaftliche Untersuchung des Mediums der Rollenspiel-Szene. Hausarbeit im Fach Germanistik, Linguistische Medienanalyse, Hannover: Seminar für Deutsche Literatur und Sprache, Universität Hannover. e-mail
- Kallam, Michael L. (1980). The Relationship between Simulation Game Play and the Oral Conceptualization Skills of Mildly Handicapped Adolescent Students. Master Thesis in Learning Disabilities, Oklahoma: University of Tulsa. e-mail
- Kallam, Michael L. (1984). The Effects of Simulation Games Play upon Oral Language Development and Internalization of Locus of Control among Mildly Handicapped Adolescents. Thesis for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstracts #8427677, Oklahoma State University. e-mail
- Kathe, Peter (1987). Struktur und Funktion von Fantasy-Rollenspielen. Diplomarbeit im Fachbereich Sozialwesen, Fachhochschule Bielefeld. Friedberg: CFS e.V. e-mail read online (420K) get zipped (283K)
- Kirchheim, Stephanie (1999). Fantasy-Rollenspiele und Religion. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie - Der evangelische Erzieher [ISSN 1437-7169], 51 (4), 404-417.
- Knopf, Tilmann (1996). Fantasy-Rollenspiele – eine Herausforderung für Religionsunterricht, Jugendarbeit und Erwachsenenbildung. Analyse und Ansätze für den Umgang mit dem Problemkreis. Praxisarbeit im 2. Lehrvikariatsjahr, Salzburg. e-mail read online get zipped (421K)
- Kraus, Linda Ann (1986). Social Psychological Causes and Consequences of Fantasy Gaming: A Test of Identity Theory. Thesis for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstracts #8628071, Department of Sociology, Indiana University.
- Leeds, Stuart M. (1995). Personality, Belief in the Paranormal, and Involvement with Satanic Practices Among Young Adult Males: Dabblers Versus Gamers. Cultic Studies Journal, 12 (2), 148-165. read abstract
- Leyde, Irina (1994). Technische und soziale Strukturen virtueller Welten am Beispiel von TubMud. Studienarbeit im Fach Informatik, Institut für Angewandte Informatik, Fachgebiet Informatik und Gesellschaft, Berlin: Technische Universität. e-mail
- Mackay, Daniel (2001). The Fantasy Role-Playing Game: A New Performing Art. Jefferson, North Carolina: McFarland.
- Mather, Nancy (1986). Fantasy and Adventure Software with th LD Student. Journal of Learning Disabilities, 19 (1), January, 56-58.
- Myers, David (1992). Simulating the Self. Play & Culture, 5, 420-440.
- Myhre, Brian Lawrence (1998). Virtual Societies: A Journey of Powertrips & Personalities - A Dramaturgical and Ethnographic Study of Winnipeg’s Original Live-Action Vampire the Masquerade Role-Playing Game Community. Thesis for MA in Anthropology, UMI Dissertation Abstracts #MQ32944, Winnipeg, Canada: University of Manitoba.
- Nagel, Rainer (1993). Fachsprache der Fantasy-Rollenspiele: Wortbildungselemente und -prozesse im Englischen. Frankfurt: Peter Lang Verlag. e-mail
- Nagel, Rainer (1996). “Spielfigurenbeschreibung” und “Rollenspielabenteuer” – zwei neue Textsorten. Working paper in preperation for the L.A.U.D. Symposium, Series B: Applied and Interdisciplinary, Paper No. 277, Duisburg: Gerhard-Mercator-Universität. e-mail
- Novitz, David (1996). Disputes about art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 54 (2), 153-163.
- Passon, Nina (1998). Märchenfiguren und -motive im Fantasy-Rollenspiel "Das Schwarze Auge". Hausarbeit im Proseminar "Die Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm", Mainz: Johannes Gutenberg-Universität, Deutsches Institut, Abteilung Volkskunde. e-mail
- Pound, Christopher Brian (2002). Topologies of Invention: An Anthropological Approach to the Rhetoric of Games. Thesis for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstract #AAT 3047348, Houston, Texas: Rice University.
- Raghuraman, Renuka S. (2000). Dungeons and Dragons: Dealing With Emotional and Behavioral Issues of an Adolescent With Diabetes. The Arts in Psychotherapy, 27 (1), 27-39.
- Rilstone, Andrew & Wallis, James (Ed.) (1994). Inter*Action, The Journal of Role-Playing and Storytelling Systems [ISSN 1353-4548]. Issue 1, August, London: Hogshead Publishing. e-mail
- Rilstone, Andrew & Wallis, James (Ed.) (1994/1995) Interactive Fantasy, The Journal of Role-Playing and Story-Making Systems [ISSN 1356-6520]. Issues 2-4, London: Hogshead Publishing. e-mail homepage
- Ritter, Hermann (1988). Struktur und Funktion von Fantasy-Rollenspielen bei Jugendlichen – neue Formen der Gruppenarbeit? Diplomarbeit Sozialarbeit, Darmstadt: Fachhochschule. e-mail read online (96K)
- Rosenthal, G. T., Soper, B., Folse, E. J. & Whipple, G. J. (1998). Role-Play Gamers and National Guardsmen Compared. Psychological Reports, 82, 169-170. read abstract
- Salzbrunn, Ulla (1988). Unterschiede zwischen männlichen und weiblichen Fantasyrollenspielern bezüglich Motivation und selbst-beschriebenem Spielverhalten. Hausarbeit Psychologie/Sozialwesen, WS 1987/88, Wiesbaden: Fachhochschule.
- Sampson, Judith (1981). Adventuring With Shaky Hands. Dragon, 53, September, 26.
- Schlösser, Frank (1989). Fantasy-Rollenspiele als innovatives Verlagsprodukt – Entwicklung – Marktsituation – Marketing. Diplomarbeit im Studiengang Verlagswirtschaft, Stuttgart: Fachhochschule für Druck.
- Schmid, Jeannette (1995). Persönlichkeitsfaktoren bei Fantasy-Rollenspielern – eine empirische Studie. Heidelberg: Psychosoziales Institut der Ruprecht-Karls-Universität. read online (36K)
- Schmid, Jeannette (1995). Fantasy-Rollenspiel: Gefahren und Chancen – Vortrag auf Einladung des Realschullehrerverbandes und der VHS Schwäbisch-Hall. Heidelberg: Psychosoziales Institut der Ruprecht-Karls-Universität. read online (52K)
- Schmidt, Christoph (1996). Spielen in anderen Welten. Zur sozialpädagogischen Einschätzung von “Fantasy-Rollenspielen”. Diplomarbeit im FB Sozialpädagogik, Münster: Fachhochschule.
- Shelley, Charles Arthur Jr. (1984). The After-School Activities of Fifth Graders: A Study of Commonality, Teachers’ Ratings and Educative Value. Thesis for Doctor of Philosophy, UMI Dissertation Abstracts #8424477, Michigan State University.
- Simón, Armando (1987). Emotional Stability Pertaining to the Game of Dungeons & Dragons. Psychology in the Schools, 24, October, 329-332.
- Simón, Armando (1998). Emotional Stability Pertaining to the Game Vampire: The Masquerade. Psychological Reports, 83, 732-734. read abstract
- Sommer, Klaus (1999). Männliche und weibliche Fantasyrollenspieler: Untersuchung zu geschlechtsspezifischen Unterschieden. Diplomarbeit in der Fachrichtung Psychologie, Saarbrücken: Universität des Saarlandes.
- Starker, Steven (1979). Fantasy in Psychiatric Patients: Exploring a Myth. Hospital & Community Psychiatry, 30 (1), January, 25-30. e-mail
- Stromberg, Peter G. (2000). The "I" of Enthrallment. Ethos [ISSN 0091-2131], 27 (4), 490-504.
- Swett, Eric W. (2002). Internal and External Perspectives On the Role-Playing Gamer Subculture. Senior Research Paper in Social and Behavioral Science, McMinnville, Oregon: Linfield College. e-mail
- Tews, Sönke (1999). Fantasy-Rollenspiele in der Jugendkultur: Eine pädagogische Erörterung. Schriftliche Hausarbeit im Rahmen der Ersten Staatsprüfung für das Lehramt an der Oberstufe - Allgemeinbildende Schulen im Fach Erziehungswissenschaft, Hamburg: Universität. e-mail
- Toles-Patkin, Terri (1986). Rational Coordination in the Dungeon. Journal of Popular Culture, Summer, 1-14.
- Utz, Sonja (1996). Kommunikationsstrukturen und Persönlichkeitsaspekte bei MUD-Nutzern. Diplomarbeit Psychologie, Eichstätt: Philosophisch-Pädagogische Fakultät der Kath. Universität. e-mail read online (263K)
- Voelckel, Anne-Christine (1995). Jouer ensemble – Approche biographique d'un loisir: le jeu de rôle. Sociétés Contemporaines, 21, 57-74.
- Wilkie, Rodger Ian (1993). The Book of Making. Thesis for M.A. in English, UMI Dissertation Abstracts #MM89250, Canada: University of New Brunswick.
- Zayas, Luis H. & Lewis, Bradford H. (1986). Fantasy-Role-Playing for Mutual Aid in Children’s Groups: A Case Illustration. Social Work with Groups, 9 (1), Spring, 53-66.
- Ziai, Aram (1995). Das Rollenspiel aus soziologischer Sicht – Auswirkungen und Gefahren. Zwischenprüfungsarbeit zur Soziologie, Aachen: RWTH.
2. Attacks on role-playing games, counter statements by gamers and the gaming industry
- Adler, Jerry & Doherty, Shawn (1985). Kids: The Deadliest Game? Newsweek, 106, 9. Sept. 1985, 93.
- AP (1979). Missing 16-Year-Old Genius is Reported Alive and Well. The New York Times, 14. Sept. 1979, A14.
- AP (1979). Mystery Surrounds Return of College Student, 16. The New York Times, 15. Sept. 1979, 6.
- AP (1984). Judge Dismisses Fantasy Game Suit. Washington Post, 20. Sept. 1984, A38.
- Baum, Markus (1993). “Abheben und Ausklinken” – Über Fantasy-Rollenspiele. Niederschrift der Sendung im Evangeliums-Rundfunk, 17.04.1993.
- Baum, Markus & Porter, David (1993). Living in a Fantasy. / Viel mehr als nur ein Spiel – Der unschuldige Schein. Neues Leben, Nr. 8, 38. Jahrgang, August 1993, 24-28.
- Bernard, Norman (1990). Role-Playing Games – Creative Sidelines or Dangerous Obsessions? Canadian Bookseller,
- Bromley, David G. (1991). The Satanic Cult Scare. Society, 28 (4), May/June, 55-66.
- Brooke, James (1985). A Suicide Spurs Town to Debate Nature of a Game. The New York Times, 22. Aug. 1985, B1.
- Cardwell jr., Paul (1994). RPG in the Schools. Bonham, TX: CAR-PGa.
- Cardwell jr., Paul (1994). The Attacks on Role-Playing Games. Skeptical Inquirer, 18 (2), Winter, 157-165. read online (26K)
- Cardwell jr., Paul (1999). Comment on Leeds (1995). Cultic Studies Journal, 16 (2), 197-202.
- Caywood, Carolyn (1991). Rescuing the Innocent: The Lure of Dungeons and Dragons. School Library Journal (SLJ), March, 138.
- Cross, Gillian (1991). Fantasy Game (OT: A Map of Nowhere) [Roman]. Wien: Herder Verlag.
- Dear, William (1985). The Dungeon Master – The Disappearance of James Dallas Egbert III. New York: Ballantine Books.
- DelRe, Michele C. (1989). Fantastiche cacce e autentiche morti. Critica Sociologica, 88, Jan-Mar, 24-41.
- DeWitt, Karen (1979). Fantasy Game Finds Unimagined Success. The New York Times, 3. Oct. 1979, C16.
- Dürholt, Bernd (1991). Educatio magica: Fantasy-Spiele – Spiele zum Verderben? München: Arbeitsgemeinschaft für Religions- und Weltanschauungsfragen.
- Dürholt, Bernd (1994). Educatio magica: Fantasy-Spiele – Okkultismus in der Kinderstube? AJS Informationen, 4/94, August, 3-10.
- Dark Dungeons (1984). Chino, CA: Chick Publications. read online (614K, Chick Publications Website)
- Dungeons and Dollars (1980). The New York Times, 2. Nov. 1980, 19.
- “Dungeons and Dragons” – ein gefährliches Unterhaltungsspiel (1982). Erwachet!, 63 (12), 22. Juni 1982, 26-27. read online (11K)
- Ebbert, Birgit (1994). Fantasy: Anregung der Phantasie oder Gewöhnung an Geister, Hexen und Vampire? AJS Informationen, 4/94, August, 1-3.
- Elshof, Phyllis Ten (1981). D&D: A Fantasy Fad or Dabbling in the Demonic? Christianity Today, 4. Sept. 1981, 56.
- GAMA (1991). Questions & Answers About Role-Playing Games. Grinnell, IA: GAMA. read online (13K) homepage
- GAMA (1991). How to Deal with Parents: A Guide for Retailers. Grinnell, IA: GAMA. read online (36K) homepage
- GAMA (1994). Games in Education: A Guide for Parents & Teachers. St. Louis, MO: GAMA. homepage
- Giuliano, Luca (1991). Il gioco di ruolo come paradigma del sociale. Critica Sociologica, 97-98, Apr-Sept, 59-75. e-mail
- Giuliano, Luca (1994). I nuovi giochi dei giovani: fantasia e soggettività. Critica Sociologica, 107-108, Nov-Mar, 23-31. e-mail
- Glogauer, Werner (1993). Nutzung und Auswirkungen des Fernsehens, der Videospiele, Videofilme u.a. bei 6- bis 10jährigen Kindern und Jugendlichen. In: Die neuen Medien verändern die Kindheit, 2. Auflage, Weinheim: Deutscher Studien Verlag. 92-105.
- Glogauer, Werner (1994). Wirkungen gewalttätiger, sexueller, pornographischer und satanischer Darstellungen. In: Kriminalisierung von Kindern und Jugendlichen durch Medien, 4. Auflage, Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft.
- Hall, Carla (1984). Into the Dragon’s Lair. Washington Post, 28. Nov. 1984, F1 + F18 + F19.
- Hamilton, Robert A. (1985). Game is Target of Fight in Putnam. The New York Times, 26. May 1985, sec. 23, 4.
- Hickman, Tracy Raye (1989). The Ethics of Fantasy – On Starting a Dialogue About Role-Playing Games. Gateways, July, 32-36. read online
- Hilts, Phil (1979). Michigan Mystery. Washington Post, 15. Sept. 1979, B1 + B4.
- Holmes, John Eric (1980). Confessions of a Dungeon Master. Psychology Today, November, 84-94.
- Holmes, John Eric (1981). Fantasy Role Playing Games. New York: Hippocrene Books.
- Isikoff, Michael (1983). Game Cited in Youth’s Suicide. Washington Post, 13. Aug. 1983, A1 + A8.
- Ivins, Molly (1980). Utah Parents Exorcize “Devilish” Game. The New York Times, 3. May 1980, 8.
- Kübler, Hans-Dieter (1991). Glogauers Horror Szenario. medien praktisch, 2, 71-72.
- Lancaster, Kurt (1994). Do Role-Playing Games Promote Crime, Satanism and Suicide among Players as Critics Claim? Journal of Popular Culture, 28 (2), Fall, 67-79.
- Larson, Bob & Steigelmann, Isolde (1990). Geht unsere Jugend zum Teufel? (OT: Satanism – The Seduction of America’s Youth). Neuhausen-Stuttgart: Hänssler Verlag. Bob Larson Homepage
- Ledermann, Katrin & Skambraks, Ulrich (1988/1993). Der Griff nach unseren Kindern: Einblicke in ein (un)heimliches Erziehungsprogramm. Asslar: Schulte & Gerth.
- Lindqvist, Per (1996). Rollspel utlöser våld? “Sällskapsspelens” effekter bör granskas vetenskapligt. Läkartidningen, 93, 3353-3355.
- Lynwander, Linda (1979). “D and D” Plus Sci-Fi. The New York Times, 7. Oct. 1979, sec. 11, 10.
- Martin, Daniel & Fine, Gary Alan (1991). Satanic Cults, Satanic Play: Is “Dungeons & Dragons” a Breeding Ground for the Devil? In: Richardson, James T., Best, Joel & Bromley, David G. (Ed.) The Satanism Scare. New York: de Gruyter. e-mail
- Matelly, Jean-Hugues (1997). Jeu de rôle & crime. Casus Belli, 101, Jan. 1997, 72-74. e-mail
- Matelly, Jean-Hugues (1997). ... Istres, Toulon, Carpentras ... Jeu de rôle. Crimes? – Suicides? – Sectes? Toulon: Les Presses du Midi. e-mail homepage
- Nagl, Manfred (1991). Im Gruselkabinett der Medienwirkungen – Zur Auseinandersetzung mit Werner Glogauers Buch “Kriminalisierung von Kindern und Jugendlichen durch Medien”. Informationen Jugendliteratur und Medien, 43 (4), 157-162.
- Parents Sue Game’s Maker (1984). Washington Post, 16. June 1984, B2.
- Phillips, Phil & Robie, Joan Hake (1988). Aufruhr in der Spielzeugkiste; Gefahr für unsere Kinder (OT: Turmoil in the Toy Box). Marburg: Verlag der Francke-Buchhandlung.
- Pulling, Patricia (1990). Das Teufelsnetz: Sie wollen unsere Kinder. Und wenn wir uns nicht wehren, ist es zu spät (OT: The Devil’s Web). Marburg: Verlag der Francke-Buchhandlung.
- Quasar-Anlage – Einrichtung und Betrieb einer “Quasar”-Anlage verstoßen gegen die öffentliche Ordnung (1994). VG Neustadt a. d. W., Beschluß vom 12.04.1994, 7 L 1161/94.NW. Gewerbe Archiv, 1994/6, 236-239.
- Quasar-Anlage/Laserdrome – Zur sofortigen Vollziehbarkeit der Untersagung des Betriebs einer “Quasar”-Anlage (1994). OVG Rhld.-Pf., Beschluß vom 21.06.1994, 11 B 11428/94.OVG; BayVGH, Beschluß vom 04.07.1994, 22 CS 94.1528. Gewerbe Archiv, 1994/9, 374-377.
- Robie, Joan Hake (1991). The Truth About Dungeons and Dragons. Lancaster, PA: Starburst Publishers.
- Science Fiction – Eine echte Zukunftsvision? (1995). Erwachet!, 8. Dezember 1995, 3-10.
- Shuster, William G. (1985). Critics Link a Fantasy Game to 29 Deaths. Christianity Today, 17. May 1985, 64-65.
- Stackpole, Michael A. (1989). Game Hysteria and the Truth. Phoenix, AZ. e-mail
- Stackpole, Michael A. (1990). The Pulling Report. Phoenix, AZ. e-mail read online (141K)
- Stackpole, Michael A. (1994). GAMA News. Model Retailer, March, 98-99. e-mail
- Stafford, Greg, Wiseman, Loren & Stackpole, Michael A. (1988). Games don’t Kill – A Close Look at the Claims. Plano, TX: GAMA. e-mail homepage
- Sutton, Roger (1984). AD&D Phenomenon. SLJ School Library Journal, Nov., 82.
- The Gameslayers (1981). Newsweek, 26. Oct. 1981, 47.
- Thompson, Linda (1989). Parental and Young Adolescents’ Views on Fantasy Role-Playing Games (FRPGs). Journal of Child and Youth Care, 4 (2), 43-57.
- Wallström, Peter (1996). Rollspel skall självklart granskas – fördomsfritt. Läkartidningen, 93, 3883-3884.
- Weathers, Diane & Foote, Donna M. (1979). Beware the Harpies! Newsweek, 24. Sept. 1979, 53.
- Weldon, John & Bjornstad, James (1986). Fantasy – Das Spiel mit dem Feuer (OT: Playing with Fire). Asslar: Schulte & Gerth.
3. Publications about role-playing games and their history, general information:1. Academic publications – 2. Attacks on RPGs and counter statements – 4. Unable to get yet – 5. More Online Resources
- Alsop, Steward II. (1982). TSR Hobbies Mixes Fact and Fantasy. Inc., Boston, Feb. 1982, 68-71.
- At a Games Convention, Fun and Fantasy Reign (1985). The New York Times, 26. Aug. 1985, D10.
- Branwyn, Gareth (1990). Computers, Crime, and the Law. The Futurist, Sept.-Oct., 48.
- Butterfield, John, Parker, Philip & Honigmann, David (1982). What is Dungeons and Dragons? Harmondsworth: Puffin Books.
- Capelle, Birgit (1985). Die Welt braucht ein Wunder – Untersuchungen zu Fantasy-Filmen. Diplomarbeit im Fachbereich Sozialarbeit, Bielefeld: Fachhochschule.
- Fannon, Sean Patrick (1999). The Fantasy Roleplaying Gamer's Bible 2nd Edition. Jacksonville, Florida: InterStrike.
- Franke, Jürgen & Fuchs, Werner (1985). Knaurs Buch der Rollenspiele. München: Knaur.
- Guerra, Bob (1990). Dungeons & Dragons: A Simulated Fantasy. Compute!, Nov., 65-72.
- Guiserix, Didier (1995). Résultats du sondage Écho 95: Notre lecteur, sa vie, son œuvre... Casus Belli, 88, Août/Sept., 30-32. e-mail homepage
- Gygax, Gary (1989). Role-Playing Mastery: Tips, Tactics and Strategies – by one of the People who Started it all. London: Grafton Books.
- Hackett, Martin (1990). Fantasy Wargaming – Games with Magic & Monsters. Wellingborough, Northamptonshire: Patrick Stephens Ltd.
- Kellman, Jerold L. (1983). Games to Magazines to Children’s Books is the Multimillion-Dollar Wisconsin Saga of TSR. Publishers Weekly, 8. July 1983, 34-35.
- Kaiser, Ulrich (1984). Das große Buch der Fantasy-Rollenspiele. Meitingen: Corian.
- Nicholson, Louise (1982). Dicing with Dragons and Destiny; Playing the Game: Rules and Rewards; Dever the D&D Master. The Times Saturday, London, 11-17 Dec. 1982, 1-2.
- No R&D Credit for Fantasy Game Research Expenses (1992). The Journal of Taxation, 76 (1), Jan. 1992, 15-16.
- Schick, Lawrence (1991). Heroic Worlds: A History and Guide to Role-Playing Games. Buffalo, NY: Prometheus Books.
- Smith, Geoffrey (1980). Dungeons and Dollars. Forbes, 15. Sept. 1980, 137-142.
- Steve Jackson Games, Inc. v. United States Secret Service (1993). United States District Court, W.D. Texas, No. A 91 CA 346 SS., 12 March 1993. Federal Supplement, 816, 432-444. read online (43K)
- TSR Inc. (1994). The Dawn of an Industry [Company Profile]. Lake Geneva, WI.
- Unsworth, Tim (1988). The TSR Story: How the Games Empire Expanded. Publishers Weekly, 12. Feb. 1988, 66.
- Wagner, Volker (1991). ZauberZeit-Leserbefragung 1991. unveröffentlicht, Hamburg.
- Wolf, Robert (1988). Konfliktsimulations- und Rollenspiele. Köln: DuMont.
4. Unable to get yet:
- Stackpole, Michael A. (1989). The Truth About Role-Playing Games: a Special Appendix. In: Carlson, Shawn & Larue, Gerald (Eds.). Satanism in America. El Cerrito, CA: Gaia Press, 231-283.
- Denman (1988). Misfit Dragons: The Psycho-Social Implications of Fantasy Role-Playing Games. University of California, LA.
- Porter, David (1986). Children at Risk. Kingsway Publications.
Visitors since 12 August 1996